Biuro Podróży LINDA prowadzi swoją działalność z poszanowaniem praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
Biuro Podróży LINDA jako organizator imprez szkolnych i wypoczynkowych podejmuje działania dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie, uwzględniając potrzeby dzieci, kadra wypoczynku i piloci wycieczek szkolnych realizując te cele działają w imieniu prawa, przepisów wewnętrznych Organizatora i swoich kompetencji.
Biuro Podróży LINDA uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowanie żądanych postaw społecznych.
Ustawa z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 862).
Weryfikacja przy użyciu Rejestru Sprawców na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zmianami).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2007 r. nr 50 poz. 331)
Ustawa z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781)
Organizator – Biuro Podróży LINDA organizujące wypoczynek dzieci i młodzieży oraz wycieczki szkolne na postawie ustawy o imprezach turystycznych oraz powiązanych usługach turystycznych.
Kadra wypoczynku – kierownik lub wychowawca posiadający kwalifikacje określone w przepisach prawa oświatowego.
Pilot – osoba wykonująca obowiązki przewidziane ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach hotelowych oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.
SOM – Standardy Ochrony Małoletnich.
Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, jego rodzic lub opiekun prawny.
Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
Formy przemocy wobec dziecka:
Przemoc fizyczna
Przemoc psychiczna
Wykorzystanie seksualne dziecka
Zaniedbywanie dziecka
Przemoc rówieśnicza
Samo krzywdzenie dziecka
Osoba odpowiedzialna za SOM – osoba wyznaczona przez organizatora sprawująca nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dziecka, zwana dalej Koordynatorem.
Biuro Podróży LINDA zobowiązuje się edukować pracowników-kadry wypoczynku/pilota wycieczek na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające na imprezie szkolnej lub wypoczynkowej może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
Każdy pracownik przed dopuszczeniem do pracy jest zapoznany ze Standardami Ochrony Małoletnich, co zostaje przez niego potwierdzone złożeniem oświadczenia i zobowiązaniem do przestrzegania zasad i procedur zawartych w tym dokumencie.
Biuro Podróży LINDA sporządza listę materiałów edukacyjnych i udostępnia je pracownikom zatrudnionym do pracy z dzieckiem, tak aby mieli możliwość szkolenia się w zakresie symptomów krzywdzenia oraz reagowania na krzywdzenie dziecka.
Biuro Podróży LINDA wyznacza osobę spośród kadry wypoczynku zwaną dalej Koordynatorem odpowiedzialną za:
Bezpieczeństwo w Internecie
Ochronę dziecka
Udzielenia wsparcia dziecku
Omówienie z dziećmi uczestniczącymi w wypoczynku zasady bezpiecznych relacji dorosły-dziecko i dziecko-dziecko
Nadzór nad prawidłowym stosowaniem Standardów Ochrony Małoletnich
Składanie zawiadomień w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego
Zabezpieczenie dowodów i przekazanie ich na wniosek odpowiednich służb w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa
Opis każdej interwencji w dokumencie zwanym rejestrem interwencji
Każdy pracownik (kadra/pilot) zatrudniany przez organizatora do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką nad dziećmi sprawdzany jest w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi przed nawiązaniem stosunku pracy, przedstawiają zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przewidzianym przepisami ustawy.
Przed zatrudnieniem osoby związanej z opieką nad dziećmi Organizator ustala jej kwalifikacje i kompetencje do pracy z dziećmi oraz wyklucza ryzyko wystąpienia z jej strony zagrożenia dla dobra i bezpieczeństwa dziecka.
Organizator pobiera od osoby zatrudnionej oświadczenie o państwach zamieszkania w ciągu 20 ostatnich lat, innych niż Rzeczpospolita Polska, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
W przypadku podpisania umów o współpracy z osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą, Organizator wymaga oświadczenia o poddaniu się weryfikacji, okazaniem do wglądu oświadczenia z KRK oraz wydruku z Krajowego Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Kadra wypoczynku stosuje zasady bezpiecznych relacji dorosły-dziecko. Organizator zapoznaje rodziców/opiekunów dzieci uczestniczących w wypoczynku z zasadami bezpiecznych relacji przed rozpoczęciem realizacji wypoczynku.
Kadra zapoznaje dzieci z zasadami bezpiecznych relacji dorosły-dziecko oraz dziecko-dziecko na początku wypoczynku.
Zasady bezpiecznych relacji obowiązują wszystkich dorosłych, w tym kadrę i inne osoby mające kontakt z dziećmi, jeżeli ten kontakt odbywa się podczas wypoczynku.
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez kadrę wypoczynku jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
Kadra wypoczynku traktuje dziecko z szacunkiem i uwzględnia jego godność i potrzeby.
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
Niedopuszczalne jest nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym.
Kadra wypoczynku działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Organizatora wypoczynku oraz swoich kompetencji.
Organizator wdraża procedury interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dziecka oraz ustala Koordynatora/osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie mu wsparcia.
Kadra wypoczynku nie może używać swoich prywatnych kont w mediach społecznościowych do publikowania informacji związanych z pracą z dziećmi. Wszelka komunikacja powinna być prowadzona przez oficjalne media społecznościowe Organizatora wypoczynku.
Wszelka komunikacja internetowa powinna odbywać się za pośrednictwem rodziców/opiekunów.
Wiadomości powinny się ograniczać wyłącznie do komunikacji związanej bezpośrednio z uczestnictwem dziecka w wypoczynku (np. ustalenie godz. zbiórki).
Zabronione jest komunikowanie się z dziećmi poprzez wszelkie chaty internetowe i media społecznościowe (z wyjątkiem pkt. 3).
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pilota wycieczki jest działanie w poszanowaniu dobra dziecka.
Pilot wycieczek traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
Pilot wycieczek realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, zapisów Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących u Organizatora oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji pilotów wycieczek z dziećmi obowiązują przez cały czas trwania imprezy z uwzględnieniem zapisów SOM. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletnim i udzielenie im wsparcia odpowiada pilot wycieczki.
Zasady komunikacji
Zakaz stosowania przemocy
Sposoby rozwiązywania konfliktów
Szacunek do cudzej własności, prywatności i przestrzeni
Równe traktowanie, szacunek do różnorodności i indywidualnej tożsamości oraz procedurę reagowania na samo krzywdzenie
Procedury interwencji mają na celu wspierać kadrę w realizowaniu prawnego i społecznego reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka.
Celem interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia dziecka i zapewnienie mu bezpieczeństwa.
Członek kadry ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej w formie pisemnej i przekazanie jej Koordynatorowi lub Organizatorowi.
W sytuacji, gdy dojdzie do ujawnienia krzywdzenia stanowiącego przestępstwo, Koordynator ma obowiązek zgłoszenia krzywdzenia do odpowiednich instytucji (policja, prokuratura lub sąd rodzinno-opiekuńczy). Przed złożeniem zgłoszenia należy poinformować o tej czynności opiekunów dziecka, którego dotyczy krzywdzenie.
Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, którą załącza się do rejestru interwencji, prowadzonego przez Organizatora wypoczynku.
Wobec dziecka poddawanemu krzywdzeniu należy opracować plan wsparcia, w tym:
Sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia
Wsparcie jakie Organizator wypoczynku zaoferuje dziecku
Zalecenia dalszych działań, które należy podjąć w celu zadbania o dobrostan dziecka
W przypadku przemocy rówieśniczej, w stosunku do dziecka, które było sprawcą krzywdzenia, należy podjąć działania w formie planu naprawczego podczas wypoczynku.
Organizator wypoczynku zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Organizator wypoczynku zapewnia ochronę wizerunku dziecka, kierując się odpowiedzialnością wobec utrwalenia, przetwarzania, używania i publikowania wizerunku dzieci.
Należy kierować się dobrem i godnością dziecka. Materiał zawierający wizerunek dziecka nie może być uwłaczający i obrażający je, pokazywać przekroczeń strefy intymnej i nagości.
Zabronione jest ujawnianie jakichkolwiek informacji dotyczących dziecka (stanu jego zdrowia, sytuacji materialnej i prawnej).
Wszystkie podejrzenia w zakresie niewłaściwego rozpowszechniania wizerunku dzieci należy zgłaszać Koordynatorowi lub Organizatorowi wypoczynku.
Przypadki utrwalenia wizerunku dziecka powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami RODO, a zgody na publikację wizerunku poświadczone przez rodziców/opiekunów prawnych.
Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich (SOM) jest wyznaczona przez Organizatora wypoczynku i odpowiada za wdrożenie i monitoring realizacji Standardów przez kadrę wypoczynku:
Przeprowadza badania ankietowe wśród dzieci i kadry wypoczynku, których celem jest weryfikacja treści zapisów SOM
Opracowuje i podsumowuje ankiety i sporządza raport monitoringu i przekuje Organizatorowi wypoczynku
Organizator wypoczynku zatwierdza ewentualne zmiany w zapisach SOM i upublicznia nową treść Standardów dostosowaną do aktualnych potrzeb.
Zarówno Organizator jak i kadra wypoczynku/pilot wycieczek ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych i ich zabezpieczenia przez nieuprawnionym dostępem
Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie podmiotom i osobom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
Standardy Ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, kadry wypoczynku, pilota wycieczek, dzieci i ich opiekunów poprzez upublicznienie treści na stronie internetowej Organizatora.
Biuro Podróży LINDA prowadzi swoją działalność z poszanowaniem praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
Biuro Podróży LINDA jako organizator imprez szkolnych i wypoczynkowych podejmuje działania dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie, uwzględniając potrzeby dzieci, kadra wypoczynku i piloci wycieczek szkolnych realizując te cele działają w imieniu prawa, przepisów wewnętrznych Organizatora i swoich kompetencji.
Biuro Podróży LINDA uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowanie żądanych postaw społecznych.
Ustawa z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 862).
Weryfikacja przy użyciu Rejestru Sprawców na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zmianami).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2007 r. nr 50 poz. 331)
Ustawa z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781)
Organizator – Biuro Podróży LINDA organizujące wypoczynek dzieci i młodzieży oraz wycieczki szkolne na postawie ustawy o imprezach turystycznych oraz powiązanych usługach turystycznych.
Kadra wypoczynku – kierownik lub wychowawca posiadający kwalifikacje określone w przepisach prawa oświatowego.
Pilot – osoba wykonująca obowiązki przewidziane ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach hotelowych oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.
SOM – Standardy Ochrony Małoletnich.
Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, jego rodzic lub opiekun prawny.
Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
Formy przemocy wobec dziecka:
Przemoc fizyczna
Przemoc psychiczna
Wykorzystanie seksualne dziecka
Zaniedbywanie dziecka
Przemoc rówieśnicza
Samo krzywdzenie dziecka
Osoba odpowiedzialna za SOM – osoba wyznaczona przez organizatora sprawująca nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dziecka, zwana dalej Koordynatorem.
Kadra wypoczynku stosuje zasady bezpiecznych relacji dorosły-dziecko. Organizator zapoznaje rodziców/opiekunów dzieci uczestniczących w wypoczynku z zasadami bezpiecznych relacji przed rozpoczęciem realizacji wypoczynku.
Kadra zapoznaje dzieci z zasadami bezpiecznych relacji dorosły-dziecko oraz dziecko-dziecko na początku wypoczynku.
Zasady bezpiecznych relacji obowiązują wszystkich dorosłych, w tym kadrę i inne osoby mające kontakt z dziećmi, jeżeli ten kontakt odbywa się podczas wypoczynku.
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracownika/kadry wypoczynku/pilota wycieczek jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
Znajomość i zaakceptowanie zasad bezpiecznych relacji z dzieckiem potwierdza się podpisując oświadczenie.
Niedopuszczalne jest nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym.
Kadra wypoczynku nie może używać swoich prywatnych kont w mediach społecznościowych do publikowania informacji związanych z pracą z dziećmi. Wszelka komunikacja powinna być prowadzona przez oficjalne media społecznościowe Organizatora wypoczynku.
Wszelka komunikacja internetowa powinna odbywać się za pośrednictwem rodziców/opiekunów.
Wiadomości powinny się ograniczać wyłącznie do komunikacji związanej bezpośrednio z uczestnictwem dziecka w wypoczynku (np. ustalenie godz. zbiórki).
Zabronione jest komunikowanie się z dziećmi poprzez wszelkie chaty internetowe i media społecznościowe (z wyjątkiem pkt. 3).
Zasady komunikacji
Zakaz stosowania przemocy
Sposoby rozwiązywania konfliktów
Szacunek do cudzej własności, prywatności i przestrzeni
Równe traktowanie, szacunek do różnorodności i indywidualnej tożsamości oraz procedurę reagowania na samo krzywdzenie
Procedury interwencji mają na celu wspierać kadrę w realizowaniu prawnego i społecznego reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka.
Celem interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia dziecka i zapewnienie mu bezpieczeństwa.
Członek kadry ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej w formie pisemnej i przekazanie jej Koordynatorowi lub Organizatorowi.
W sytuacji, gdy dojdzie do ujawnienia krzywdzenia stanowiącego przestępstwo, Koordynator ma obowiązek zgłoszenia krzywdzenia do odpowiednich instytucji (policja, prokuratura lub sąd rodzinno-opiekuńczy). Przed złożeniem zgłoszenia należy poinformować o tej czynności opiekunów dziecka, którego dotyczy krzywdzenie.
Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, którą załącza się do rejestru interwencji, prowadzonego przez Organizatora wypoczynku.
Wobec dziecka poddawanemu krzywdzeniu należy opracować plan wsparcia, w tym:
Sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia
Wsparcie jakie Organizator wypoczynku zaoferuje dziecku
Zalecenia dalszych działań, które należy podjąć w celu zadbania o dobrostan dziecka
W przypadku przemocy rówieśniczej, w stosunku do dziecka, które było sprawcą krzywdzenia, należy podjąć działania w formie planu naprawczego podczas wypoczynku.
Organizator wypoczynku zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Organizator wypoczynku zapewnia ochronę wizerunku dziecka, kierując się odpowiedzialnością wobec utrwalenia, przetwarzania, używania i publikowania wizerunku dzieci.
Należy kierować się dobrem i godnością dziecka. Materiał zawierający wizerunek dziecka nie może być uwłaczający i obrażający je, pokazywać przekroczeń strefy intymnej i nagości.
Zabronione jest ujawnianie jakichkolwiek informacji dotyczących dziecka (stanu jego zdrowia, sytuacji materialnej i prawnej).
Wszystkie podejrzenia w zakresie niewłaściwego rozpowszechniania wizerunku dzieci należy zgłaszać Koordynatorowi lub Organizatorowi wypoczynku.
Przypadki utrwalenia wizerunku dziecka powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami RODO, a zgody na publikację wizerunku poświadczone przez rodziców/opiekunów prawnych.
Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich (SOM) jest wyznaczona przez Organizatora wypoczynku i odpowiada za wdrożenie i monitoring realizacji Standardów przez kadrę wypoczynku:
Przeprowadza badania ankietowe wśród dzieci i kadry wypoczynku, których celem jest weryfikacja treści zapisów SOM
Opracowuje i podsumowuje ankiety i sporządza raport monitoringu i przekuje Organizatorowi wypoczynku
Organizator wypoczynku zatwierdza ewentualne zmiany w zapisach SOM i upublicznia nową treść Standardów dostosowaną do aktualnych potrzeb.
Zarówno Organizator jak i kadra wypoczynku/pilot wycieczek ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych i ich zabezpieczenia przez nieuprawnionym dostępem
Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie podmiotom i osobom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
Standardy Ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, kadry wypoczynku, pilota wycieczek, dzieci i ich opiekunów poprzez upublicznienie treści na stronie internetowej Organizatora.